Saturday, December 4, 2010

Ape komen korang??


41 maut hutan Israel terbakar




SEORANG anggota bomba berjalan dekat sebuah rangka bas yang hangus terbakar akibat kebakaran hutan dekat Kibbutz Beit Oren di utara Israel semalam.

HAIFA, Israel - Ribuan anggota bomba Israel dan penyelamat bertungkus-lumus memadamkan kebakaran hutan dekat sini semalam yang setakat ini meragut 41 nyawa.
Kebakaran hutan itu yang bermula kelmarin adalah yang terbesar pernah berlaku dalam sejarah Israel.
Semasa angin kencang bertiup di bandar pelabuhan Haifa, anggota-anggota polis dan pegawai perubatan berkata, kumpulan penyelamat menemui mayat-mayat mangsa kebakaran.
"Terdapat ramai lagi orang yang hilang," kata seorang jurucakap polis, Micky Rosenfeld.
Menurutnya, seramai 17 orang yang cedera termasuk tiga yang serius dan seorang lagi kritikal.
Rosenfeld menyatakan 15,000 orang telah dipindahkan semasa api itu membakar lebih 4,000 hektar tanah sehingga ke selatan bandar pelabuhan Haifa.
Haifa merupakan bandar ketiga terbesar dengan penduduk berjumlah 265,000 orang.

Asap tebal kelihatan dari Hutan Carmel dan bergerak ke Haifa. Penduduk di Haifa diarahkan supaya menutup tingkap mereka.
Polis dan anggota penyelamat mengesahkan kebanyakan yang mati ialah pengawal penjara yang menaiki sebuah bas.
Mereka menaiki bas itu semasa memindahkan beberapa banduan ke sebuah penjara di dalam hutan.
"Bas itu cuba berpatah balik manakala beberapa orang lagi cuba melarikan diri tetapi mereka terperangkap oleh api di dua kawasan berasingan," kata Rosenfeld.
Menjelang awal semalam, lima buah pesawat Greece, sebuah pesawat Bulgaria dengan 100 anggota bomba, sebuah pesawat Cyprus dan helikopter serta sebuah lagi helikopter dari Britain dihantar ke Israel untuk membantu memadamkan kebakaran.
BEBERAPA anggota bomba Israel memadamkan kebakaran di Tirat Carmel di utara Israel kelmarin.

Anggota-anggota bomba dari negara jiran bertungkus-lumus memadamkan kebakaran manakala anggota-anggota bomba dari Palestin turut dipanggil untuk memadamkan kebakaran tersebut.


Israel menyatakan ia telah dijanjikan oleh pemerintah Azerbaijan, Croatia, Mesir, Perancis, Jordan, Romania, Rusia, Sepanyol dan Turki untuk menghulurkan bantuan.


Pemerintah Amerika Syarikat (AS) dan Australia menyatakan ia mengarahkan anggota-anggota bomba berada dalam keadaan berjaga-jaga untuk membantu Israel.


Beberapa pegawai menyatakan ia tidak pasti punca kebakaran besar itu.


Presiden AS, Barack Obama memberi ucapan takziah untuk mangsa-mangsa yang terbunuh dalam kebakaran itu.


Jurucakap jabatan bomba, Yoram Levy berkata, kebakaran itu dipercayai bermula di sebuah tempat pelupusan sampah di Kampung Druze. - Agensi



* Bagi aku tu semua balasan Allah sebab puak2 ni terlalu kurang ajar sgt. Padan dengan muke!! Yang puak2 nak menolong ni pun aku doa dapat jugakle balasan,eeeeeee........

12 comments:

Solihin Zubir said...

itu baru balasan dunia..
nauzubillah...

Liza Hamid said...

anggota-anggota bomba dari Palestin turut dipanggil...? Lorr... Ape kate datang bawak bomb?!

Oda Alill said...

Solihin Zubir> Nauzubillahi Minzalik...

Liza Hamid> Setuju tu...Kite bomb dia berjamaah,kasi habis puak2 ni.

rieyana ynn said...

wah...entry yg best...pollow sini jap...;d

Oda Alill said...

Rieyana ynn > :-)

cik lola said...

blsn tuhan pada kekejaman mereka..tapi kan selagi umat islam bertelagah sesama sendri allah tidak akan turunkan prtolongan kpd kita :)

shada wentz said...

nauzubillah.
tataw nk rasa sedih/seronok baca ni.

S..U..D..@..I..S said...

hanya kuasa ALLAH yg dapt melenyapkan israel

N@SIQUE said...

bantuan Allah dah dtg~~~cuba la lawan hbisan2 encik yahudi zionist oiiii~~~

azhar said...

itu baru skit...

sebi_2569 said...

.

sYafIk-wAy said...

aku nak cakap padan muka !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...